Записатися на прийом

• Записатися на прийом
    Головна >> Статті >>

Проблема еректильної дисфункції

Вивчення еректильної дисфункції пройшло в своєму історичному розвитку кілька фаз. Подібна еволюція характерна практично для всіх захворювань, проте в разі порушень ерекції даний процес протікав відносно повільно і дуже нерівномірно. Це було пов`язано насамперед з традиційно стриманим ставленням медичної громадськості до порушень сексуального характеру. Тривалий час було прийнято розглядати їх як щось не дуже суттєве, поступається за своєю значимістю «серйозним» захворюванням.
    Ситуація почала змінюватися в результаті накопичення даних про актуальність обговорюваної проблеми, а також механізми її розвитку та зв`язку з іншими захворюваннями. В цей час не викликає сумніву той факт, що еректильна дисфункція є вкрай поширеним захворюванням, частота народження якого характеризується вираженою тенденцією до зростання. Навіть якщо вважати, що дане порушення лише знижує якість життя хворих, в сучасних умовах ігнорувати таку масштабну проблему неможливо.
    Порушення ерекції в більшості випадків є проявом системного судинного ураження, причому нерідко ранньою його ознакою. Розуміння цього факту автоматично переводить цю проблему в розряд «серйозних» – адже серцево-судинні захворювання є провідною причиною смертності в більшості розвинених країн світу.
    Одним з перших препаратів для лікування еректильної дисфункції став папаверин.
    Вперше дані про можливість застосування даного, давно і добре відомого препарату за новим показанням, а саме в якості інтракавернозному терапії порушень ерекції, були опубліковані французьким судинним хірургом Ronald Virag в 1982 р.
    Передумовою для відкриття стало випадкове спостереження виникнення ерекції у хворого, якому помилково був інтраартеріально введений папаверин під час формування епігастрії-кавернозного судинного анастомозу. Концепція інтракавернозному терапії в подальшому була розвинена англійським фізіологом Giles Brindley, який виявив проеректільное дію D-адреноблокаторів при інтракавернозному введенні. Цікаво, що це відкриття також було до певної міри випадковим: проеректільну дію фентоламина Brindley виявив емпіричним шляхом, здійснюючи собі інтракавернозні ін`єкції різних речовин. Ці дані стали серйозним стимулом для вивчення механізмів розвитку ерекції та її порушень. «Прорив» був пов`язаний з появою першого високоефективного перорального препарату для лікування еректильної дисфункції з групи інгібіторів фосфодіестерази 5-го типу, силденафілу. Цікаво, що відкриття цієї речовини, а точніше його ефектів щодо ерекції, так само, як і в разі папаверину не було прямим результатом фундаментальних досліджень, а сталося внаслідок сприятливого збігу обставин. У процесі клінічних випробувань чергового антиангінальний препарат дослідники Pfizer Inc. відзначили, що, хоча прийом ліків не супроводжується значним клінічним поліпшенням перебігу стенокардії, у багатьох хворих він призводить до розвитку своєрідного «побічного ефекту», що полягав у поліпшенні еректильної функції. Це спостереження в подальшому стало причиною вивчення можливості застосування даної речовини в лікуванні еректильної дисфункції.
    Проблема еректильної дисфункції
    До теперішнього часу проблема еректильної дисфункції привертає увагу самих різних фахівців, включаючи кардіологів, ендокринологів і терапевтів. Роботи, присвячені цій тематиці, публікують наукові медичні журнали самих різних напрямків, що стає очевидним вже за кількістю публікацій, що мають відношення до проблеми еректильної дисфункції (ця цифра вже давно подолала рубіж в 1000 в рік або майже 3 публікації щодня). В цей час арсенал способів лікування еректильної порушень дуже різноманітний. Вибір найбільш відповідного методу в кожному конкретному випадку визначається цілою низкою чинників, включаючи форму порушень ерекції, особливості клінічної картини, індивідуальні переваги і фінансові можливості пацієнта, а також інвазивністю того чи іншого методу. Останній фактор нерідко має принципове значення.
    У разі недостатньої ефективності менш інвазивної методики переходять до більш інвазивної. Як правило, лікування порушень ерекції починають з призначення пероральних інгібіторів фосфодіестерази 5-го типу, при недостатній ефективності яких застосовують інші пероральні препарати, інтракавернозние ін`єкції або вакуумні пристрої. Слід зазначити, що подібний підхід, на мою думку, не повною мірою відповідає поточним розуміння природи більшості випадків
    порушень ерекції, а саме їх обумовленості системними судинними порушеннями. У зв`язку з цим значну роль в лікуванні хворих еректильною дисфункцією повинні займати виявлення і корекція метаболічних порушень. Подібна практика може дозволити як поліпшити загальний стан здоров`я пацієнтів аж до запобігання в окремих випадках потенційно небезпечних для життя ускладнень, так і сприятливо відбитися на стані еректильної функції. Найважливішим компонентом лікування хворих органічної еректильною дисфункцією, що мають судинні фактори ризику, є зміна способу життя. У разі якщо подібний похід не дає достатній-ного ефекту або якщо тяжкість наявних у хворого порушень представляється клініцисту досить вираженою, необхідно доповнювати корекцію способу життя медикаментозним лікуванням. Зниження маси тіла може з`явитися ключовим етапом ведення хворих еректильної дисфункції-їй, що страждають на ожиріння.
    Проблема еректильної дисфункції
    Первинною метою подібного лікування є зменшення маси тіла на 10%, оптимальним же вважають досягнення рівня індексу маси тіла менше як 25 кг/м. Існують три основні методи боротьби із зайвою масою тіла: обмеження калорійності споживаної їжі, підвищення обсягу фізичної активності, а також призначення медикаментозних препаратів, схвалених для застосування по подібним показаннями. Крім того, поряд з калорійністю їжі також істотне значення має і її склад. Зокрема, дієта хворого метаболічним синдромом, нерідко з супутнім порушенням ерекції, не повинна містити більш ніж 7% насичених жирів і більше як 200 мг холестерину на добу. З метою впливу на артеріальний тиск також необхідне обмеження вживання солі. Слід зазначити, що підвищення фізичної активності не тільки призводить до зниження об`єму жирової тканини, але також сприятливо відбивається на наявні порушення метаболізму.
    Хворим еректильною дисфункцією слід присвячувати помірної фізичної активності не менше 30 хв в день. У разі, якщо описані вище заходи недостатні для корекції наявних судинних і метаболічних порушень, слід застосовувати відповідні методи медикаментозної терапії. Слід, утім, зазначити, що інгібітори фосфодіестерази залишаються препаратами вибору навіть у пацієнтів з вираженими супутніми порушеннями, включаючи цукровий діабет і метаболічний синдром.
    Фармакологічна група інгібіторів фосфодіестерази 5-го типу є частиною досить великого класу препаратів, що пригнічують активність різних фосфодіестераз. Дані ферменти присутні у всіх клітинах організму людини, регулюючи вміст циклічних нуклеозідмонофосфатов, гуанозинмонофосфату і аденозинмонофосфата. Ці молекули явлются одними з найбільш важливих внутрішньоклітинних вторинних Мессенжер, в зв`язку з чим процеси, активність яких залежить від дії фосфодіестераз, вельми різноманітні.
    Основною метою впливу інгібіторів фосфодіестерази 5-го типу є гладком`язові клітини судин. Єдиним для всіх клітин механізмом дії циклічного гуанозинмонофосфату є активація протеїнкінази.
    У тканині кавернозних тіл оксид азоту NO, що виділяється з нервових закінчень і / або ендотеліальних клітин, запускає цей біохімічний каскад: NO дифундує в клітини гладеньких м`язів судин і з`єднується з ферментом гуанілатциклазу, в результаті чого активність даного ферменту значно зростає. Кінцевим результатом наступних процесів є зниження внутрішньоклітинної концентрації іонів Ca 2+, що в тканини кавернозних тіл проявляється розслабленням гладких клітин. Це викликає збільшення артеріального припливу з наступною активацією венокклюзівного механізму і розвитком ерекції. Слід, утім, зазначити, що інгібітори фосфодіестерази 5-го типу самі по собі не викликають ерекції і лише полегшують її розвиток «природним» шляхом. В цей час доступні 3 препарату з групи інгібіторів фосфодіестерази 5-го типу: силденафіл, варденафіл і тадалафіл. В цілому, силденафіл і варденафіл схожі за своїми фармакокінетичними параметрами, хоча є дані, що в деяких випадках варденафіл швидше всмоктується і, відповідно, раніше починає свою дію. Що стосується тадалафілу, то його відмінності від двох інших представників групи більш виражені. З фармакодинамічної точки зору тадалафил, так само як і інші представники даної групи, є високоселективним інгібітором фосфодіестерази 5-го типу.
    Однак фармакокінетика даного препарату має ряд відмінностей від аналогів. Внаслідок іншої хімічної структури (піперазинове кільце силденафілу і варденафілу замінено на гідрантоіновое кільце) тадалафил характеризується більш стабільним всмоктуванням з шлунково-кишкового тракту і, що особливо важливо, значно більшою тривалістю дії. У той час як період напіввиведення варденафілу і силденафілу становить близько 4 год, цей показник для тадалафілу в середньому дорівнює 17,5 год, а у літніх чоловіків може досягати 21,6 ч. Настільки тривалу дію дозволяє в корені змінити підхід до лікування еректильної дисфункції при застосуванні тадалафілу. Необхідно нагадати, що тадалафіл, як і інші інгібітори фосфодіестерази 5-го типу, не можна поєднувати з нітратами в зв`язку з небезпекою розвитку тяжкої гіпотензії. Прийом нітратів стає відносно безпечним тільки через 48 годин після останнього прийому тадалафілу.
    Таким чином, протягом трьох останніх десятиліть інтерес до проблеми еректильної дисфункції значно виріс. Це пов`язано як з появою нових ефективних методів лікування даного захворювання, так
    і з кращим розумінням його природи і зв`язку з іншими порушеннями, перш за все з боку серцево-судинної системи. В цей час арсенал засобів лікування еректильної дисфункції досить широкий.
    У всіх пацієнтів поряд з медикаментозною терапією також слід прагнути виявити і усунути судинні фактори ризику. Першою лінією лікування порушень ерекції на сьогоднішній день є інгібітори фосфодіестерази 5-го типу. Серед цих препаратів виділяється тадалафил, що володіє значно більшою тривалістю дії. Дана характеристика визначає його клінічну перевагу над іншими представниками даної групи, показане в ряді досліджень. Крім того, висока тривалість дії робить тадалафил найбільш відповідним для регулярного прийому інгібітором фосфодіестерази 5-го типу.