вул. Середньофонтанська, 19В

• Записатися на прийом
    Головна >> Статті >>

Подолання безпліддя при ендометріозі

За даними  ESHRE  близько 50% безплідних жінок репродуктивного віку страждають ендометріозом.

Це захворювання входить в трійку лідерів разом із запальними захворюваннями і міому матки, що приводять до:

• значних порушень репродуктивної системи
    • стійкого больового синдрому
    • безпліддя

Ендометріоз-це наявність клітин ендометрія поза маткою, яка викликає хронічну запальну реакцію.

Згідно з результатами дослідження Міжнародної асоціації ендометріозу, в якому взяло участь 4000 хворих жінок, у 50% респонденток перші ознаки хвороби проявилися у віці до 24 років, у 21% – до 15 років, у 17% – між 15 і 19 роками.

У деяких випадках першим та єдиним симптомом ендометріозу є безпліддя.

Ймовірні причини субфертильна при ендометріозі:

• трубне безпліддя (органічне і функціональне)
    • перитонеальне безпліддя
    • ендокринне безпліддя
    • імунологічне безпліддя (порушення процесу імплантації, пошкодження сперматозоїдів активованими макрофагами)

Теорій виникнення захворювання багато, але жодна з них не є доведеною.

Фоном можуть служити:

• часті інфекційні захворювання
    • гормональні порушення
    • запалення придатків
    • аборт або діагностичні вискоблювання
    • генетичні чинники

Методи діагностики

• Анамнез
    • Фізикальне обстеження
    • Лабораторні методи (біомаркери)
    • УЗД органів малого таза
    • МРТ
    • Гистероскопия
    • Лапароскопія

Методи лікування

• медикаментозний (консервативний)
    • хірургічний
    • поєднаний
    • при безплідді протягом 1 року на тлі терапії рекомендовано ЕКО.
    • пацієнткам старше 38 років процедуру ЕКО слід призначати відразу ж, незалежно від форми і тяжкості ендометріозу.

Медикаментозне лікування ендометріозу. Основними препаратами, з доведеним ефектом, для лікування підтвердженого ендометріозу є:

• Препарати прогестерону
    • Монофазні КОК
    • Інгібітори ароматази в якості антиестрогенних коштів
    • Даназол
    • Агоністи гонадотропін рилізинг – гормону (аГнРГ)

Хірургічні методи лікування ендометріозу

• При неефективності консервативного лікування
    • Рекомендовано при наявності «шоколадних» кіст яєчників, для усунення спайок в області малого тазу
    • Метод вибору – лапароскоп
    • У 12% випадків у жінок старше 40 років захворювання не піддається лікуванню. Рекомендовано радикальну операцію з видалення матки і яєчників.
      Подолання безпліддя при ендометріозіПодолання безпліддя при ендометріозі

Чи ефективна гормональна терапія безпліддя, пов`язаного з ендометріозом?

• Пригнічення функції яєчників (за допомогою гормональних контрацептивів, прогестагенів, агоністів ГнРГ або даназола) для поліпшення фельтільності при ступеня ендометріозу від мінімальної до помірної неефективно і не повинно використовуватися тільки з цією метою.
    • Жінкам з ендометріозом, які страждають безпліддям, не потрібно призначати гормональне лікування для придушення функції яєчників з метою поліпшення фертильності (Hughes et al., 2007).
    • Підвищений рівень естрогенів при ендометріозі може провокувати і гіперпролактинемію.

Чи ефективне хірургічне лікування безпліддя, пов`язаного з ендометріозом?

Направляючи на операцію, не всі лікарі (на жаль) проявляють турботу про репродуктивний потенціал жінки. Але ж кілька операцій на яєчниках цілком можуть привести до того, що в 30 років у жінки настає менопауза.

!Саме тому перед операцією дуже важливо проконсультуватися з репродуктологом, який може «законсервувати» яйцеклітини для використання їх в програмі ЕКЗ (в разі необхідності).

• При тяжкому перебігу ендометріозу рекомендується процедура екстракорпорального запліднення (ЕКЗ)

У програмі ЕКО при ендометріозі рекомендовані протоколи з агоністами ГнРГ, які допомагають одночасно знизити інтенсивність захворювання, а також отримати більшу кількість яйцеклітин, тим самим збільшуючи шанс на успішне запліднення і подальшу імплантацію ембріона в матці.

При ризику розвитку СГЯ в клініці проводяться протоколи з антагоністами ГнРГ у жінок з мінімальним і помірним ступенем ендометріозу або ендометріоми.

• ESHRE  рекомендує використовувати ДРТ в лікуванні безпліддя, пов`язаного з ендометріозом, особливо при порушенні функції маткових труб, при чоловічому факторі безпліддя та / або при неефективності інших факторів лікування.
    • Безплідним жінкам з ендометріозом показано лікування за допомогою ДРТ після хірургічної операції тому кумулятивна частота рецидивів ендометріозу не збільшується після контрольованої стимуляції яєчників при проведенні ЕКО / ІКСІ (Coccia et al. 2010 Benaglia; et al., 2011).
    • Рекомендуємо лікарям консультувати жінок з ендометріоми яєчників щодо ризику зниження функцій яєчників після операції і можливої ​​втрати яєчника.
    • У разі, якщо жінці раніше було виконано хірургічне втручання на яєчниках, рішення про проведення повторної операції до ЕКО повинно бути ретельно обдуманим

Краще лікування ендометріозу – це вагітність!

Подолання безпліддя при ендометріозі