вул. Середньофонтанська, 19В

• Записатися на прийом
    Головна >> ГІНЕКОЛОГІЯ >>

Гінекологічне здоров`я жінки

Кожна жінка мріє зберегти привабливість та енергійність якомога довше. Однак краса залежить не лише від догляду за зовнішністю, а й від стану здоров’я. І дуже важливе здоров’я саме жіночої репродуктивної системи.
    Але, на жаль, не у всіх вистачає часу чи бажання займатися своїм здоров’ям. Також багато жінок вірять в те, що не потрібно відвідувати лікаря, якщо немає ніяких скарг, і до гінеколога звертаються лише тоді, коли самопочуття сильно погіршується. Ця помилка може призвести до серйозних проблем зі здоров’ям.
    Жіночий організм не може нормально працювати при порушенні гормонального фону, адже саме гормони регулюють всі основні процеси. І від їхнього рівня залежить наша вага, зовнішність, апетит, настрій та функціонування статевої системи.
    Дуже важливо регулярно здавати аналізи, щоб перевірити рівень основних гормонів:

• ТТГ. Він відповідає за нормальну роботу щитоподібної залози.
    • Пролактин. Це гормон, який виробляється гіпофізом та забезпечує лактацію.
    • Антимюллерів гормон (АМГ) – показник резерву жіночих статевих клітин.

Величезне значення має й рівень заліза в організмі, адже при зниженні його запасів погіршується стан волосся, робота серця, знижується імунітет. Хоча б раз на рік жінкам потрібно здавати загальний аналіз крові, феритин та сироваткове залізо.

Часто гінекологів питають, які вітаміни краще приймати, аби зміцнити здоров’я. Готові вітамінні комплекси більш підійдуть вагітним, а в усіх інших випадках таблетки потрібно підбирати індивідуально, з урахуванням віку, проблем та потреб конкретної жінки.

Одним з найважливіших є вітамін D, оскільки він бере участь в усіх обмінних процесах організму. Вітамін D відносять до гормонів, адже рецептори до цієї речовини виявляють в усіх клітинах нашого тіла. На жаль, його дефіцит є практично в кожної жінки.

Ще один незамінний вітамін для жіночого організму – це фолієва кислота. Гінекологи не можуть обійтись без цього препарату, адже саме він допомагає уникнути порушень розвитку нервової трубки у плода. Щоб отримати максимальний ефект, фолієву кислоту слід починати приймати хоча б за 3 місяці до зачаття. А оскільки за статистичними даними незаплановані вагітності трапляються дуже часто, стає зрозумілим, що цей вітамін рекомендований усім жінкам дітородного віку і особливо тим, хто планує дитину.

Також Україна належить до регіонів, ендемічних з йододефіциту та нестачі селену. Лікарі рекомендують приймати ці препарати профілактично, але необхідно попередньо з’ясувати, чи немає протипоказань, щоб не зашкодити організму.

Іноді до проблем зі здоров’ям призводять звичайні речі, про які мало хто замислюється.

Наприклад, всі жінки знають про важливість інтимної гігієни, але багато з них не підозрюють, як погано, коли вона надмірна. Для догляду за своїм тілом достатньо нейтральних засобів, що містять молочну кислоту. А агресивні миючі речовини можуть порушити співвідношення корисних мікроорганізмів у піхві, змінити його кислотність. Найбільшу шкоду жіночому здоров’ю завдають постійні спринцювання, особливо, якщо призначає їх не лікар.

Щоденні прокладки – також справжнє зло. Адже вони заважають нормальному руху повітря, підвищують температуру в ділянці промежини внаслідок парникового ефекту. Це призводить до того, що патогенні мікроби починають швидко розмножуватися, а нормальні бактерії страждають. Дуже часто жінки, які використовують щоденні прокладки, скаржаться гінекологу на рясні виділення незвичайного кольору чи з неприємним запахом. Щоб усунути проблему, достатньо відмовитися від таких прокладок, хоча в перший час, можливо, буде складно через велику кількість виділень.

Навіть звичайна мереживна білизна може порушити мікробіоценоз піхви, адже вона виготовлена з синтетичних тканин і перешкоджає нормальній циркуляції повітря. Це ж стосується і занадто тісної білизни чи штанів. Носити їх не лише незручно, а й шкідливо для здоров’я.

Щоб уникнути незапланованої вагітності та аборту, кожна жінка повинна пам’ятати про контрацепцію. Конкретний метод краще підбирати з лікарем-гінекологом, адже деякі контрацептиви (таблетки, спіралі) можуть впливати на здоров’я статевої системи. Основні засоби запобігання вагітності:

• Презервативи.
    • Внутрішньоматкові спіралі, або ВМС. Їх зазвичай рекомендують жінкам, що вже народжували.
    • Протизаплідні таблетки. Їхня друга назва – КОК (комбіновані оральні контрацептиви).
    • Хірургічна стерилізація (перев’язування маткових труб). Цей метод радикальний (ризик наставання вагітності після перев’язування майже нульовий), тому використовують його рідко.

Але найважливішим для жінки будь-якого віку є щорічний гінекологічний огляд, навіть якщо скарги відсутні. В медицині такі огляди називають онкопрофілактичним скринінгом. Хоча лікарі підбирають перелік обстежень для кожної жінки індивідуально, є основні рекомендації:

• Огляд жінки та проведення ПАП-тесту (рідинна цитологія). Це дослідження потрібне для виявлення раку шийки матки. Здоровим жінкам ПАП-тест слід проходити 1 раз на рік, а якщо є якісь захворювання статевих органів, то частіше (раз на 3 чи 6 місяців).
    • Кольпоскопія. Це огляд жіночих статевих органів за допомогою кольпоскопа, який дозволяє помітити мінімальні зміни навіть тоді, коли ПАП-тест нічого не виявляє. При необхідності гінеколог бере частину тканин (біопсія) на дослідження. Кольпоскопія незамінна для діагностики передракових хвороб та раку на ранній стадії.
    • УЗД молочних залоз. Це другий за важливістю метод, проводити УЗД слід у першій половині менструального циклу. Оптимальним вважається період із 6 по 12 день.
    • УЗД органів малого таза. Хоча виконувати це дослідження можна в будь-який день циклу, багато гінекологів вважають більш інформативним УЗД, виконане на 8-12 день. Метод допомагає вчасно виявити захворювання матки (ендометріоз, фіброміоми).

Окрім щорічного профілактичного огляду, до гінеколога потрібно звертатися, коли виникають скарги.

Є невідкладні ситуації, коли допомога лікаря потрібна негайно. Наприклад, це біль у животі чи в статевих органах – гостра або дуже сильна. Не можна зволікати з гінекологічним оглядом, якщо у жінки з’явилася сильна кровотеча під час місячних. Сильною вона вважається, коли доводиться використовувати понад 4 тампони або прокладки протягом дня, менструація триває більш ніж 8 днів або раптом з’явилися згустки у виділеннях. Також небезпечними є будь-які виділення крові з піхви поза місячними.

Не варто відкладати гінекологічний огляд, коли з’являються інші скарги, навіть якщо вони турбують менше (рясні виділення, поява неприємного різкого запаху або незвичайне забарвлення). Будь-які нові симптоми вказують на проблеми в жіночій репродуктивній системі та потребують лікування. Краще відвідати лікаря навіть при неспецифічних проявах:

• Постійна стомлюваність, млявість.
    • Випадіння волосся.
    • Сухість шкіри, втрата еластичності, погіршення її зовнішнього вигляду.

Не слід списувати ці симптоми на постійні стреси або неправильний догляд, а тим паче ігнорувати їх. Для жіночого здоров’я важлива постійна турбота.

Найчастіше жінки звертаються до гінеколога зі скаргами на зміни менструального циклу. Нормальною вважається його тривалість від 24 до 38 днів, вона залежить не лише від рівня статевих гормонів, а й від впливу навколишнього середовища, постійного стресу, соціальної активності, сімейних проблем.

Також гінекологу доводиться зустрічатися і з іншими скаргами – надто швидкий або значний набір ваги, поява висипки на шкірі, сильне випадіння волосся.

Сьогодні підходи до лікування гінекологічних пацієнток дуже змінилися. Хоча деякі лікарі, як і раніше, вважають, що «ерозію» шийки матки слід обов’язково лікувати, більшість сучасних гінекологів не поділяють цю думку. Важливо регулярно відстежувати зміни, адже найчастіше реалізації папіломавірусної інфекції не відбувається.

У 80-90% жінок вірус папіломи людини (ВПЛ) самостійно виводиться з організму протягом двох років після інфікування. Якщо він виявляється в тілі довше (персистує), то такі пацієнтки (їх 15-20%) обов’язково повинні проходити щорічний онкопрофілактичний скринінг. Іноді лікар може рекомендувати їм частіші огляди – 2-4 рази на рік.

ВПЛ призводить до розвитку передракових захворювань (дисплазії) та раку шийки матки. Профілактика цих патологій включає такі методи:

Якщо приходити до гінеколога хоча б раз на рік, будь-яке захворювання можна виявити на ранній стадії та своєчасно вилікувати. Саме тому профілактичні огляди настільки важливі для жіночого здоров’я.

Iнформацію підготували